Klaas Jan Coster – Coster Voertechniek | Staphorst

Klaas Jan Coster – Coster Voertechniek | Staphorst

Klaas Jan Coster – Coster Voertechniek | Staphorst

Gepubliceerd op: 25 februari 2025

‘De Mercedes onder de voermengwagens’

Met 3 SelfLine 500+ machines onderweg in Overijssel, Drenthe en Flevoland – om bijna 9.000 koeien te voeren – mag Klaas Jan Coster zich tot een van de grootste loonvoerbedrijven in Nederland rekenen. Het bedrijf komt dagelijks bij 60 melkveehouders. Al jaren werkt hij met SILOKING.

Coster startte in 2015 met zijn loonvoerbedrijf. Vooral de laatste 2 jaren groeide het fors, na overname van een collega. “We hebben drie routes verdeeld over drie provincies”, legt Klaas Jan uit. “De machine die in Flevoland draait blijft daar ook. Op de thuislocatie in Staphorst staat een vierde machine als back-up. Stilstand kunnen we ons niet veroorloven.” De machines, allemaal van het type 2519-22, variëren in bouwjaar van 2019 tot en met 2024. “Dit jaar komen er 2 nieuwe machines om bedrijfszeker te blijven. De oudste heeft ondertussen 13.000 uur gedraaid.”

Mercedes
Over de keuze voor SILOKING hoeft Coster niet lang na te denken. “De machines zijn zeer betrouwbaar, slijtvast, comfortabel en – niet onbelangrijk – de service is perfect. Ik noem ze de Mercedes onder de voermengwagens”, lacht hij. “We hebben veel klanten met 150 tot 300 dieren, al varieert het klantenbestand van veehouders met 50 tot 900 koeien. Deze ondernemers kijken scherp naar de prijs, proberen arbeid efficiënt in te zetten en willen een maximaal rendement. Door altijd op hetzelfde moment te voeren kunnen we die leveren. We hebben een app laten ontwikkelen waar de veehouder het rantsoen in kan zetten, wijzigen en de gevoerde hoeveelheden terugziet. Dat gebruiksgemak wordt gewaardeerd.”

Preventief onderhoud
Coster is scherp op het onderhoud. “In de eigen werkplaats doe ik zoveel als mogelijk zelf. Kom ik er niet uit, dan is een belletje met Bromach zo gedaan. De chauffeurs voeren het onderhoud deels zelf uit, al heb je er minimaal omkijken naar. Het is vooral preventief onderhoud wat we uitvoeren. In totaal werken we met 9 personen, die tussen de 2 en 4 dagen per week op de machine zitten. De langste route betekent een werkdag van 11,5 uur. Bedieningscomfort vinden we daarom erg belangrijk. We stellen hoge eisen aan de asvering, stoel en bediening.”

Kostprijs
Ogenschijnlijk zijn de oudere en nieuwe machines identiek, maar de eigenaar ziet op details verbeteringen. “We geven regelmatig door wat volgens ons nog beter kan. Er wordt naar je geluisterd door de importeur en fabrikant. Bij de nieuwste machine zie je kleine aanpassingen waarvan je weet; daar heb ik iets over gezegd.” Coster is scherp op de kostprijs. “Het brandstofverbruik is daarin een zwaarwegende factor. Ik ben niet blind voor andere merken en heb ook ervaringen opgedaan. De nieuwste generatie Volvo-motoren blijken in de praktijk het zuinigste. Ook de restwaarde is niet onbelangrijk. Over mijn afschrijving ben ik goed te spreken. Het is een echte loonwerkersmachine die aan onze hoge eisen voldoet.”

siloking logo centred